Bubbels-zwemschool

Zwemles voor iedereen!

Veelgestelde vragen

Mijn kind is ziek geweest, mag hij/zij de les inhalen ?

- uw kind mag niet zomaar een les inhalen. Onze lessen zijn redelijk vol gepland.

De eerste keer ziek zijn (in een reeks) is voor eigen rekening. Indien uw kind twee lessen, achterelkaar,  door ziekte moet missen, mag hij/zij één keer in overleg inhalen. Lessen gemist door ziekte worden in principe niet terugbetaald. Wij houden namelijk de plek wel open voor uw kind.

Wij stellen het zeer op prijs dat u uw kind bij afwezigheid ook daadwerkelijk afmeld voor de les.

Wij willen stimuleren dat uw kind regelmatig naar de zwemles komt.

Kan ik als ouder iets doen om het leren zwemmen te versnellen?

-U kunt het voor uw kind makkelijker maken door veel te gaan zwemmen. Doe dan geen oefeningen, maar maak het zwemmen leuk. Ga samen van de glijbaan of doe spelletjes. Uw aanwezigheid zorgt ervoor dat uw kind zich op zijn/haar gemak gaat voelen in het water. Dat geeft zelfvertrouwen!

Mag mijn kind een zwembrilletje op?

-Alleen bij hoge uitzondering (als het gaat om medische redenen), is dit toegestaan.Dan willen we een verklarig van de (huis)arts hebben.

Leren zwemmen is op de eerste plaats zelfredzaamheid en als uw kind in de praktijk te water geraakt, bijv. in een sloot of meer, is er ook geen zwembril. Leren kijken en oriënteren is een belangrijk onderdeel van het leren zwemmen.

Mag mijn kind een legging/tregging aan tijdens het afzwemmen?

-Nee, de doelstelling van gekleed zwemmen is het nabootsen van een realistische situatie waarin een kind terecht kan komen. Daarmee zorg je ervoor dat kinderen niet in paniek raken als deze situatie zich daadwerkelijk voordoet. Als je kleding aan hebt, plakt dat aan de huid. Een kind kan daarvan in paniek raken als hij/zij dat niet gewend is. Kleding die naadloos aansluit op de huid heeft dat effect niet. Om de kinderen zoveel mogelijk voor te bereiden op de realiteit en het voorkomen van een paniekreactie, is naadloos aansluitende kleding niet toegestaan.

Vanaf welke leeftijd kan ik mijn kind inschrijven?

-Inschrijven kan op elke leeftijd. Vanaf 4 jaar zal het kind opgeroepen kunnen worden, dit natuurlijk in overleg met de ouders/verzorgers, om te starten met de zwemlessen.

Geven jullie ook snelcursussen?

-Wij geven geen snelcursussen voor de zwemles.

Hoe worden de ouders op de hoogte gehouden van de vorderingen van het kind?

- Wij registreren de zwemontwikkelingen van de leerlingen op een wijze die recht doet aan de omvang en de mogelijkheden van de zwemschool. Tevens stellen wij u in de gelegenheid om tijdens de les plaats te nemen in het zwembad. Vragen kunt u dan in het bad stellen of per mail contact opnemen.

Hoe lang duurt het voor mijn kind zijn A- diploma heeft?

- Ieder kind leert zwemmen in zijn eigen tempo, wat grotendeels ook afhangt van de motorische ontwikkeling van het kind. Wij vinden het heel belangrijk dat kinderen de ruimte krijgen om in hun eigen tempo te leren. Hiervoor vragen wij vooral geduld en vertrouwen van de ouders/verzorgers.

Hoe groot zijn de groepen?

- De grootte van de groepen hangt een klein beetje af van de fase waarin uw kind zich bevindt. De start-groep bestaat uit maximaal 5 kinderen.

Krijgt mijn kind altijd van dezelfde instructeur les?

- wij proberen zoveel mogelijk dezelfde instructeur voor de groep te hebben, uitzonderingen daargelaten.

Is het mogelijk om van lesdag te veranderen?

- In sommige gevallen is het mogelijk om van lesdag te veranderen, dit na overleg.

Hoe moet ik een inhaalles plannen of mijn kind afmelden voor de zwemles?

- alleen per email afgemelde lessen kunnen na overleg ingehaald worden. Wanneer u voor de weekeinde lessen, voor donderdagavond voor 19.00 uur afmeld, kan er gekeken worden of er van dag veranderd kan worden. Indien er teveel kinderen willen wisselen van dag, kan er gemeld worden dat niemand kan wisselen.

Mogen de ouders kijken tijdens de zwemles?

- Ja, ouders/verzorgers hebben elke les de gelegenheid om plaats te nemen in het zwembad. Toch willen wij waken voor te veel afleiding tijdens de lessen en vragen daarom op gepaste afstand te gaan zitten. Indien nodig, kan er ook gevraagd worden het zwembad (tijdelijk) te verlaten.

Hoe vaak wordt er per jaar afgezwommen?

-Wij zwemmen gemiddeld 4x per jaar af. De data waarop dit plaatsvindt, worden vooraf met                 ouders/verzorgers gecommuniceerd per mail.